Leren Ontspannen? Hartcoherentie

Hartcoherentie is een bio-feedback-methode waarmee je door middel van je ademhaling evenwicht brengt in het hartritme met haar natuurlijke versnellingen en vertragingen.

Door simpele en effectieve oefeningen krijg je grip op je ademhaling, het zelfhelend vermogen, innerlijke balans, emoties en zelfs op je gewicht. Hartcoherentie biedt weerstand aan stress, houdt angst onder controle en verveelvoudigt je levensenergie.

Deze methode is zeer geschikt als je problemen hebt met juist ademen, snel gespannen bent of paniekaanvallen hebt!

Spanning
Chronische stress heeft negatieve gevolgen voor het lichaam: slapeloosheid, verhoogde bloeddruk, hartkloppingen, rugpijn, problemen met de huid en de spijsvertering, terugkerende infecties enz. Maar ook de sociale relaties en prestaties op het werk en privé lijden eronder: geïrriteerdheid, verlies van gehoorvermogen, van concentratie, van teamgeest en je opsluiten in jezelf.

Deze symptomen zijn typerend voor wat ‘overspannen’ wordt genoemd.

Stress wordt bestreden met behulp van Hartcoherentie op 3 niveaus: op het lichamelijke, het emotionele en het sociale vlak. In plaats van voortdurend te proberen om ideale externe omstandigheden te bereiken, moet je beginnen het inwendige te beheersen (onze fysiologie) door een zo hoog mogelijke coherentie te bereiken van je hartritme.

Stress-Eraser
En dit is eigenlijk heel eenvoudig, zeker met behulp van de ‘StressEraser’, een handzaam biofeedbackapparaatje, dat al je inspanningen en ontspanningen zichtbaar maakt.
Bij 3x per dag 3 tot 10 minuten oefenen gedurende minimaal 3 weken zul je al verandering ervaren!

Wat je doet, is je hersenen (hoofd) weer laten communiceren met je lichaam (hart). Is het hartritme in harmonie met de hersenen, dan vertraagt dit het verouderingsproces, vermindert stress en vermoeidheid. Het beschermt ons tegen depressie, we kunnen 's nachts beter slapen, we benutten overdag optimaal ons concentratievermogen en onze trefzekerheid enzovoort. Als we eenmaal ons innerlijke wezen onder controle hebben leren krijgen, heeft de buitenwereld en wat daar gebeurt minder grip op ons!

INFORMATIE Informatie over dit onderwerp kun je vinden in de boeken:
1. ‘Uw brein als Medicijn’ van Dr. David Servan – Schreiber ( Hoofdstuk 1 t/m 4)
2. ‘Slanker met je Hartritme’ van Dr. David O’ Hare

Vergoeding
Vergoeding is mogelijk via de Aanvullende Zorgverzekering Fysiotherapie.